loading...
اموزش تکست نویسی
parbaz بازدید : 331 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

آموزش ساخت بیت رپ (از اول تا آخر) (1/1) DJ: در این تاپیک میخوام آموزش ساخت یه بیت رپ رو شروع کنم برای شروع یه سری موارد رو توضیح میدم چون سبک رپ شاخه های مختلفی داره و حس اصلی آهنگ تکست آهنگ هست باید اول مشخص کنیم موضوع آهنگ چی هست و یکی هم مشخص کنیم آیا ترکیبی از سبک هایی مثل R&B یا pop توش داریم یا نه ما اول از همه یه بیت رپ خالص رو میسازیم باهم و کم کم که راه افتادین میریم سر سبک های ترکیبی و نکاتی که برای اون ها ضروری هست رو در تاپیک های بعدی اعلام می کنم خود رپ چون معمولا تکست هاش بصورت اعتراضی هست باید کورد هایی استفاده بشه که حس کار مشخص باشه .. مثلا ما توی آهنگ رپ نباید از کورد لا مینور به کورد می ماژور بریم و .. که در مثال ها بیشتر توضیح میدم بیت رپ معمولا باید چند تا کورد معنی دار باشه که بصورت لوپ تکرار بشه ولی خسته کننده نباشه .. یعنی بهتر بگیم لوپ ما باید یه سری اجزاش تکرار بشه ولی تنوع در این لوپ یکی از موارد مهم هست 1 پاساژ های به موقع ولی کم 2 استفاده از یه بیس خیلی قوی و مناسب (منظورم از قوی بودن صداش نیست ... چیدمانش هست ) 3 استفاده از صدا هایی که روی فرکانس های پایین باشه که روی سیستم های قوی خوب صدا بده که یکی از عوامل مهم هست .. اکثر کسانی که روی ماشین سیستم دارن از شنیدن بیس های نرم و زیبا خوششون میاد و چون تمپوی آهنگ های رپ پایین هست میتونن از ویبره سابشون لذت ببرن 4 نوع صدا برداری وکال خصوصیات خاص خودش رو داره که به موقع توضیح میدیم .. مثل ندادن ریورب به وکال و استفاده از زیر صدا ها روی بخش هایی که صحبت رو باید تایید کرد یا اعلام موافق بودن با اون صحبت چون وقتی صدا با زیر صدا میاد ادم حس میکنه دو نفر دارن روی یه صحبت تاکید می کنند و این باعث میشه شنونده بیشتر نظرش جلب بشه به وکال 5 استایل خواننده .. کلا رپ صدای خوب نمیخواد .. استایل خوب میخواد 6 لحن وکال خیلی مهمه و ..... این ها رو گفتم که یکم اشنا بشید ما در این تاپیک بیت رو میسازیم .. و از اول تا اخر توی محیط ریزن با عکس و فایل های صوتی پیش میریم اگر تعداد خوانندگان تاپیک خوب بود وکالش رو همه باهم میخونیم و هر کسی وکال خودش رو روی آهنگی که خودش از طریق همین تاپیک ساخته رکورد می کنه و میکس میکنه و میذاره رو سایت DJ: خب جلسه اول رو شروع می کنیم اول از همه سبک کارم رو از نظر آموزش میگم : من کار رو بصورت یه پروژه جدید باز کردم و بصورت خیلی طبیعی (مثل همون کار هایی که برای خودم و مشتری میسازم) و تمام مراحل رو از 0 با هم شروع می کنیم .. توجه داشته باشید آموزش رو از اول دنبال کنید چون شاید در طول کار مجبور بیش بعضی جا ها رو تغییر بدیم چون کار از اول اماده نیست و داریم مرحله به مرحله باهم پیش میریم کار به این صورت میشه که در هر جلسه من یه سری چیز به کار اضافه می کنم و شما میتونید با توضیحات بسازید و یا فایل سورس رو که اتچ می کنم (برای دانلود باید عضو سایت بشید) بگیرید و ببینید چطور پیش رفتیم آموزش توی محیط برنامه Reason4 هست که اگه این ورژن رو ندارید میتونید از فروشگاه سایت یا بازار های کامپیوتری تهیه کنید -------------- جلسه اول: چیدن پایه درامز و.. و نوشتن بیس مناسب ریزن رو باز کنید و از منوی فایل روی new کلیک کنید وسط صفحه رایت کلیک کرده و یه redrum باز کنید level اول روی میکسر به ریدرام اختصاص داده میشه (خود به خود) از توی محیط ریدرام سمت چپ یه عکس فولدر هست که امکان انتخاب درامز رو میده ... کلیک کنید و برید به reason factory bank > redrum kitss > RnB kits > rnb kits 03 رو انتخاب کنید با استفاده از فایل اتچ شده میتونید چیدمان درامز رو ببینید و این توضیحات فقط برای اشنایی شما بود حالا دوباره روی صفحه رایت کلیک کرده و یه DR rex باز کنید و kahon01 b رو انتخاب کنید دیگه کل مسیر رو نمی نویسم چون با فایل اتچ شده میتونید ببینید برای فرستادن این لوپ توی سکوئنسر که با پلی بک همراه درامز بشنوید باید روی دکمه to track روی داکتر رکس کلیک کنید حالا نوبت بیس هست دوباره وسط صفحه رایت کلیک و یه سمپلر NN-Xt باز کنید صدای pickbass رو باز کنید (توی فایل اتچ مسیرش هست) و چیدمانی که توی فایل اتچ هست رو دقت کنید که نوشتم اینطور بیس ها برای یه آهنگ رپ اروم که تیکه های R&B داره خیلی مناسبه که اخر کار یه نمونه روش میخونم براتون این جلسه رو یکم مبتدی شروع کردم ... ولی از جلسات بعد فرض می کنیم که حدودا با ریزن آشنایی در حدی دارید که بتونید سمپلر باز کید و توی پیانو رول نتی رو جابجا کنید .. فعلا تا اینجا روی فایلی که اتچ هست کار کنید و یکم ببینید چیکار کردم و سعی کنید خودتون نمونشو بسازید آموزش خیلی راحت و طوری هست که هر کسی میتونه شروع کنه .. فعلا این کار رو خیلی حرفه ای کار نمی کنیم و سعی می کنم چیزی باشه که بتونید راحت کار کنید سوالی بود در تاپیک مخصوص سوالات که توی پست اول نوشتم بپرسید لینک کمکی http://rapidshare.com/files/135041363/amoozesh1.zip DJ:

 

جلسه دوم : اضافه کردن کورد ها و تنظیم و اکولایزر بیس و کار کردن حدودی روی مسترینگ اول از همه برای پر کردن آهنگ باید یه سری کار ها انجام داد که آهنگ به قول معروف خالی و اماتور نباشه من اومدن یه NN-XT باز کردم و از Epiano های ریزن یکی رو انتخاب کردم ( مسیرش رو با فایلی که اتچ کردم میتونید ببینید) و یه کورد ساده براش انتخاب کردم از نظر من وقتی توی رپ یا کلا R&B ما بیسمون کورد هاش تنوع داره , بهتره کورد پیانو یا کلا استرینگ یا هر چیزی رو که اضافه می کنیم دقیقا همون نت ها نباشه .. من الان توی کورد پیانو سعی کردم کمی ساده تر از بیس کار کنم و یه کورد رو وقتی بیس عوض شد من روی پیانو تغییر ندادم این موارد آهنگ رو زیبا تر میکنه روی صدای پیانو کار خاصی نکردم و سعی کردم تو این آموزش فقط از صدا های دیفالت خود ریزن استفاده کنم و فعلا زیاد دستکاری نمی کنم تا اموزش های بعدی فقط یه reverb ساده براش گذاشتم که تو پست قبلی خیلی ساده تر توضیح دادم و اگه خونده باشید میدونید چطور باید برای ترک ها reverb یا هر افکتی رو بذارید بعد از اون یه dr rex باز کردم و تیکه wah wah گیتار تو بانک ربزن هست که اون رو با توجه به نزدیک و همخوان بودن کوردش که A7 هست تونستم با موزیک مچ کنم البته اگه کورد هم یکی نباشه میتونید با کلیک روی عکس کلاویه های توی dr rex صدا رو transpose کنید ولی نتیجه چندان جالب نخواهد شد بعد از اون یه NNXT باز کردم و یه organ از توی بانک خود ریزن باز کردم و یه ملودی کوچیک و ساده نوشتم .. این مرحله رو انجام دادم که بدونید وجود یه تنوع وسط آهنگ بد نیست و کار رو جذاب میکنه و شنونده احساس خستگی و تکراری بودن اهنگ رو نمی کنه چون ما داریم یه تیکه رو همینطور تکرار میکنیم پس باید حواستون باشه کار نباید یکنواخت باشه .. بعد از اون من اومدم از بالای صفحه توی mastering suite رو باز کردم و کمی gain رو از کمپرسور (اول از دکمه سمت چپ روشن کنید ) بالا بردم و کمی با اکولایزر کار کردم تا نتیجه کار تا حدی مناسب بشه ولی این به معنی مستر کردن اهنگ نیست .. ما تازه اول راه هستیم و یه تنظیم حدودی کردیم تا بقیه کار رو راحت تر بریم جلو وقتی اهنگ تموم شد در باره مسترینگ و این قسمت توضیح کامل رو میدم یکم هم level های میکسر رو دستکاری کردم تا اونی که میشنوم به گوشم مناسب باشه / مثلا اگه صدای بیس کم هست , یکم بالا بردم و ... صدای پیانو رو پن کردم به سمت چپ و صدای واوا رو به راست این موارد سلیقه ای هست که خودتون میتونید کار کنید 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام و تشکر از دوستان عزیز برخی ازمطالب این وبلاگ برای استفاده ی راحت تر, از وبلاگ های دیگر جمع اوری شده است و این وبلاگ هیچ مسئولیتی در قبال این مطالب ندارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    نظرسنجی
    بهترین رپر از نظر سبک و موضوع کیست؟؟؟
    نظرتان در مورد وبلاگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 361
  • بازدید کلی : 20,928
  • کدهای اختصاصی